Misterios și strălucitor, făcut după reguli vechi, imaginate într-o lume în care ochii spun cele mai îndrăznețe povești, machiajul arăbesc a fascinat întotdeauna femeile, care i-au promovat estetica, fie prin schițe discrete, trasate în creion kajal, fie în maniera sofisticată, cu umbre strălucitoare și culori, îmbogățite cu strasuri și pietre lucitoare. La fel de interesant pentru artiști, machiajul în acuarelă seduce mediile profesionale din industria modei și a filmului. Rezervat până acum artiștilor specializați în body-painting, machiajul în acuarelă, cu multiplele sale valențe creative și cu rezistența sa deosebită, a cucerit lumea make-up artiștilor, fiind ideal mai ales pentru cei care au proiecte în film și teatru sau pentru revistele de modă. Școala Internațională de Cosmetică Valmy din București a programat, pe 2 și 3 februarie, seminarii de specializare în cele două tehnici, o șansă pentru make-artiști să-și adauge în portofoliu noi abilități și o bucurie pentru toți cei care vor să cunoască secretele uneia dintre cele mai frumoase profesii.

Gabriela Cherestes, profesoara care va susține cele două seminarii, este un profesionist cu 12 ani de strălucită carieră, un parcurs profesional internațional, presărat cu reușite notabile și cu colaborări prestigioase. A absolvit, în 2004, cursul de machiaj profesional al Krüger-Brent Academy, iar mai poi, în calitate de machior profesionist, a sedus lumea cu lucrări speciale, fie adresate unui public larg, cum ar fi machiajele de mireasă, fie în medii profesionale, cu machiaje de podium pentru prezentările de mpdă, machiaje corectoare sau transformaționale, fantasy, retro, efecte speciale sau machiaje de caracter/personaj. A colaborat cu toate posturile de televiziune din România, cu majoritatea revistelor, dar are în palmares și machiajul pentru anumite videoclipuri, cum ar fi cel pentru “Nu pierde dragostea”, piesa lui Connect R, “Go Back in Time” – piesa lui Ruben sau “Hey there Delilah” – cântată de Arnold Palmer. A “semnat” machiajul și pentru o serie de lungmetraje, printre care “The Saint”, în  regia lui Ernie Barbarash, “What happened to Monday?” – regia Tommy Wirkola, “Bunraku” – regia Guy Moshe sau faimoasa “Francesca”, în regia lui Bobby Paunescu. “Constantă de-a lungul timpului rămâne dragostea pentru machiaj în sine, pentru plusul de frumusete pe care îl aduce în viața noastră, pentru mijloacele de exprimare pe care acesta le oferă, spărgând monotonia rutinei cotidiene”, spune Gabriela Cherestes, într-un interviu acordat www.christinevalmy.ro.

 

Valmy: Machiajul traversează epocile, păstrând coordonatele estetice ale fiecăreia dintre ele, de la glam-ul îndrăzneț al anilor ‘60, către minimalismul și imperativele de naturalețe contemporane. Daca ar fi sa faceți o pledoarie pentru machiaj, cum ar suna aceasta? Ce rămâne constant de-a lungul timpului, care sunt trendurile actuale și de ce credeți că este importantă o specializare în această profesie?

Gabriela Cherestes: Constantă de-a lungul timpului rămâne dragostea pentru machiaj în sine, pentru plusul de frumusete pe care îl aduce în viața noastră, pentru mijloacele de exprimare pe care acesta le oferă, spărgând monotonia rutinei cotidiene. Machiajul a evoluat cu fiecare decadă și continuă să evolueze. Consider că este necesară o cunoaștere a istoriei machiajului, pentru că numai în acest mod putem accesa toate resursele multiple pe care această artă le oferă. Tendințele în machiaj, ca și în modă, sunt oarecum ciclice, însă fiecare revenire în peisaj aduce elemente sau interpretări noi și eventuale îmbunătățiri tehnice, să spunem.. Se schimbă fie ordinea clasică, fie metoda de aplicare a machiajului sau instrumentele folosite. Spre exemplu, în ultima perioadă a revenit în forță machiajul clasic al anilor '50. Dacă femeile anilor '50 și beauty icon-ul vremurilor, Marilyn Monroe, purtau rujul roșul (devenit clasic) de culoare corai, acesta a fost upgradat în 2016 cu multiple alte nuanțe, de la burgundy la mov sau albastru păun. Întreaga textură a machiajului s-a menținut în prima parte a anului ultra matifiată, pentru a coti subit, spre începutul lui 2017, spre „strobbing”, adică mult luciu și reflexe luminoase.

 

Valmy: Veți susține un curs despre machiajul arăbesc, strălucitor, misterios, un tip de machiaj care a fascinat, de-a lungul timpului, generații. Care este parcursul internațional al acestui tip de machiaj, ce vor ști cursanții la finalul acestui seminar și de ce credeți că este lumea fascinată de el și astăzi? Care este tehnica perfectă de realizare?

Gabriela Cherestes: Îmbrăcămintea femeilor crescute în religia islamică feminină arabă presupune că părul și întregul lor trup să fie acoperite. Machiajul arăbesc este la origini un machiaj specific femeilor musulmane mai puțin conservatoare, care își lasă chipul sau ochii la vedere. Uneori nasul și buzele sunt și ele sub niqab și atunci ochii rămân principalul element pe chipul femeii care poate fi pus în evidență. De-a lungul secolelor, experiența, practica și arta femeilor arabe în a contura și evidenția ochii prin folosirea creionul kajal ne demonstrează  că tehnica creionului este cea care dă cele mai bune rezultate. Se folosește creionul pentru a accentua jocurile de lumină, pentru a realiza degradeuri și codițe prelungite. Uneori, aplicarea strasurilor, pietricelelor sau sclipiciului în părțile exterioare ale ochiului vin să completeze acest machiaj strident dar totodată senzual al ochilor. Maiestria acestor tehnci ce dau atâta profunzime și mister privirii feminine, fac din machiajul arăbesc un machiaj fascinant și pentru culturile occidentale ale zilelor noastre.

 

Valmy: La fel de interesantă, tehnica acuarela, pana acum rezervată picturilor pe corp, este acum o metodă-vedetă, mai ales în cazul machiajelor pentru filme și pentru pictorialele din revistele de modă. Ne puteți spune istoria acestui tip de machiaj, evoluția lui contemporană și câteva dintre secretele sale?

Gabriela Cherestes: Tehnica machiajului în acuarelă a fost preferată de make up artiștii axati pe segmentul de body paint, datorită posibilitatilor creative fără limite pe care acuarela le oferă. Culorile intense, care rămân vii și vizibile pe timp îndelungat (aici vorbim de o rezistență a acuarelei de minim 24 de ore) au făcut ca această tehnică să fie preluată și dezvoltată în școlile de machiaj din Rusia, Ucraina sau Bielorusia. Nu a durat mult până când machiajul în acuarelă să devină foarte utilizat în rândul make-up artiștilor din întreaga lume, axati pe diverse alte segmente. Baza cromatică foarte saturată în pigmenți duce la rezultate performante, vizibile pe camere sau aparate foto chiar și în lumini puternice, chiar și de la distanță. Dacă vorbim despre seceretele acestui machiaj, consider că cea mai importantă este practica și exercițiul. Numai exersând ajungi să cunoști, să simți și să stăpânești cu maiestrie acuarela.

.

Valmy: Pentru cei care fac abia acum cunoștință cu dvs, ne-ați putea spune câte ceva despre propriul dvs parcurs profesional? De ce ați optat pentru această carieră, cum v-ați perfecționat? ce satisfacții ați avut și cum evaluați colaborarea cu Școala Christine Valmy?

Gabriela Cherestes: Sunt make-up artist din proprie voință și din mare pasiune, de aproximativ 12 ani. Am ales să îmi exprim creativitatea întru-un domeniu fascinant, în continuă dezvoltare și bogat în oportunități. Am avut șansa și bucuria să practic această meserie atât în România, cât și în străinătate, am lucrat cu oameni obișnuiți, cu vedete naționale și internaționale în cele mai diverse domenii ale machiajului: de la producții pentru micul și marele ecran, până la proiecte de modă, fotografie, eveniment și divertisment. Studiul, aprofundarea, exercițiul și forțarea propriilor limite mi-au modelat cariera până în momentul de față, iar machiajul făcut cu pasiune mi-a adus satisfacții din toate punctele de vedere. Colaborarea cu Școala Christine Valmy este pentru mine o deosebită oportunitate și onoare de a iniția și modela următoarele generații de talente din industria de make-up din România.